Surfen - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Joyce Hart - WaarBenJij.nu Surfen - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Joyce Hart - WaarBenJij.nu

Surfen

Blijf op de hoogte en volg Joyce

29 Juni 2018 | Indonesië, Canggu


Ik kom aan bij het strand, ik loop het strand op en de surf verhuur stalletjes lijken nog wel dicht… mmm ik zie wat mannen staan bij de surf borden staan ik vraag naar het huren van een surfboard. Hij vraagt wat voor board ik wil, ik geef aan een beginners board. “heeft u al vaker gesurft?” Ik geef aan dat ik 3 lessen heb gehad. Hij adviseert me om vanmiddag om 2 uur terug te komen. Het is nu vloed, wat betekent hoge golven dus minder geschikt voor beginners. De vloed is ook de reden dat de stalletjes er nog dicht uit zien het water komt namelijk zo ver dat ze het nog niet uit kunnen zetten. Ik vind 2 uur wat gevaarlijk voor verbranden dus vraag of 3/4uur ook goed is, dat is prima zegt hij.
Nu ik hier toch ben maak ik maar lekker een ochtend wandeling over het strand. Na een lekkere wandeling kom ik thuis en ben ik mooi op tijd om met zijn vieren, of eigenlijk vijven, te ontbijten bij cassave.

Het is middag en ik ga opnieuw naar het strand. Ik huur een surfboard en ga het water in. Ik peddel naar het gebied wat ze me hebben aangewezen en waar eigenlijk iedereen ligt. Het is best druk. Er komt een golf aan ik begin met peddelen…. nog iets harder…. Maar de golf gaat onder mij door. mmm nog maar eens proberen. Er komt weer een golf aan ik peddel zo hard als ik kan en wordt mee genomen door de golf ik duw mijn bovenlichaam op en probeer te gaan staan. Het moment dat ik sta val ik om! Ha! dat ging best aardig! Ik peddel terug ik merk dat de grotere golven me soms met best wat kracht terug duwen of omslaan maar ik kom weer op de plek waar ik ongeveer was. Na wat uit hijgen ga ik weer voor een golf, ik peddel en wordt mee genomen door de golf maar zie recht voor mij iemand anders liggen ik besluit dus niet op te staan maar ik kan niet meer stoppen en ik ben ook niet in staat te sturen!! Voor ik het weet ben ik bij haar en ga ik met met mijn board over die van haar, gelukkig alleen maar over haar board en raak ik haar net niet, het moment dat ik over haar board schiet vlieg ik van mijn board het water in. Oeh dat ging maar net goed. Ik peddel weer terug maar merk dat het steeds zwaarder begint te voelen, of het nu aan mijn vermoeidheid licht of dat de stroming sterker is weet ik niet zo goed. Na nog de nodige keren vallen, lukt het me ook een paar keer om te staan. Ik merk dat het terug peddelen me zwaar begint te vallen, heb het gevoel bijna niet vooruit te komen en het begint me tegen te staan dus besluit ik even naar de kant te gaan om mijn schouders wat rust te geven. Na een kwartiertje aan de kant gezeten te hebben ga ik nog een half uurtje het water in en lever dan mijn surfboard weer in. Ik krijg een watertje en sta echt ff uit te hijgen, is best vermoeiend dat surfen! Als ik naar huis rij voel ik dat ik echt moe ben dat wordt lekker slapen vanavond!!

Na wat heerlijk relaxte dagen van niet zo veel doen deels omdat dat gewoon lekker is en ook een beetje vanwege het weer, regen, wat het niet heel aantrekkelijke maakt om er uit te gaan, willen Hetty en ik naar Ubud, maar het weer ziet er ook vandaag niet zo best uit. We willen eerst toch gewoon gaan maar dan zie ik op de voorspelling dat het de hele dag 90% regen/onweer-kans is in Ubud… mmm… dat is wel erg slecht. Dus we veranderen van plan en gaan naar het winkelcentrum in Kuta. Om Kuta in te komen met de taxi is nog een hele uitdaging, het is super druk en staan behoorlijk vast het laatste stuk maar met wat geduld komen we aan. We spreken een tijd af om te lunchen en gaan de ieder een kant op om te schoppen. Het is een modern winkelcentrum met winkels die wij thuis ook kennen, Mango, Zara, H&M enzovoorts. De paar kleren die ik mee op reis heb genomen hebben hun beste tijd wel gehad, het meeste was al niet nieuw toen ik het mee nam maar door het intensieve gebruik en het wegbrengen van mij was, hier op Bali, valt de helft van mijn kleren bijna uit elkaar of is verdwenen, dus tijd voor wat nieuws! Ik slaag goed, korte broeken en shirtjes die ik “nodig” had en ook nog een jurkje en jumpsuit. Ik loop gouw terug naar de afgesproken plek en samen zoeken we een plekje voor onze late lunch en showen we elkaar wat we hebben gekocht.

Na het ontbijt ga ik met Willemijn en Jax naar cassave voor een koffie en even lekker met zijn tweeën kletsen. De tijd vliegt en we besluiten lunch te bestellen na de lunch ga ik er snel vandoor om eindelijk voor de tweede keer te gaan surfen. De laatste dagen was er steeds wel een rede om niet te gaan. Ik kom aan en huur een surfboard. Ik loop het water in maar wordt gelijk al bijna omver gegooid door een grote golf. Ik ga op mijn board liggen begin te peddelen en daar komt de volgende golf aan en slaat mij met mijn board in één slag om. Ik maak wat duikelingen onderwater en spoel weer aan op het strand. Ik merk dat mijn board kleiner is dan de vorige keer en dus minder stabiel aan voelt. Ik probeer het nog eens maar weer wordt ik kompleet overspoelt door de golven. Ik besluit terug te gaan voor een groter board. Als ik weer bij de branding sta probeer ik het opnieuw… zonder succes… dit is geen doen! Ik kom het water niet eens in! Ik wil niet gelijk opgeven maar na een paar keer besluit ik terug te gaan om mijn board weer terug te geven. “wil je hem echt inleveren?” “Ja dit is geen doen voor mij.” “Ik denk dat je het gewoon nog eens moet proberen, je kan het best!” Hij kijkt naar de oceaan en legt me uit waar, wanneer en hoe ik het beste het water in kan. “Je mag je board inleveren maar je kan ook even uitrusten en het nog een keer proberen, je mag het zelf weten.” mmm… misschien moet ik het dan toch nog maar een kans geven met deze tips. “oké, ik zal het zo nog een keer proberen.” Hij wijst mij een bankje en haalt een water voor me. Als ik die op heb verzamel ik al me moet en loop ik weer met mijn board naar de waterkant.
Ik sta op de plek die me geadviseerd is, ik kijk naar het water ik moet wachten op het moment dat het even vlak wordt en dan het water in rennen, board neer gooien, erop springen en peddelen. Ik loop wat veder de branding in en als het na een golf vlak er uitziet probeer ik het water in te rennen. Mijn board is zo groot dat rennen er mee niet mogelijk is. Ik leg hem neer en ga er op liggen. Dit gaat niet snel genoeg want ik zie al weer een golf aan komen, ik begin met peddelen maar helaas ik wordt omgegooid en spoel weer aan. Oké dat was dus niet de goede timing… nog een keer… ik wacht tot het er vlak uit ziet ik ga zo snel mogelijk een stuk het water in, ga liggen en begin als een gek te peddelen… er komt een golf, ik peddel door en druk mijn bovenlichaam op, op het moment dat ik de golf over ga en ik ben de golf voorbij ik peddel door… Yes! Het is geluk, ik ben het water op!
Het surfen is zwaar vandaag de golven zijn hoog. Ik heb de tip gehad als er een golf komt mijn lichaam van het bord te gooien zodat ik niet samen met mijn board volledig mee genomen wordt, dat werkt wel maar, ik merk dat ik vandaag meer bezig ben tegemoetkomende golven te overleven dan een poging een golf te pakken om te surfen. Ik lig klaar er komt weer een golf aan ik begin met peddelen, als de golf dichter bij komt zo hard als ik kan… ik voel de golf onder mijn board duwen ik duw mijn bovenlichaam op en voel dat ik wordt mee genomen door de golf ik stijg een enorm stuk de lucht in! Oe…dat is hoog!! Ik wil gaan staan maar klap voorover het water in, gevolg door de enorme golf die over me heen slaat ik voel de enorme kracht van het water dat mij en mijn board met zich mee trekt als de golf voorbij is kom ik weer bovenwater. Pfff.. wat is het heftig en moeilijk vandaag! Ik realiseer me ineens dat als ik dit blijf denken het er niet beter van wordt… ik besluit die gedachten los te laten en gewoon te doen wat lukt en peddel terug een stuk het water op. Na deze gedachte sprong gaat het fysiek niet veel beter maar het is toch een wereld van verschil. Ik geniet weer van de kleine dingen die wel lukken en beleef er weer plezier aan. Als ik mijn surfboard inlever krijg ik het advies morgen om 8 à 9 uur s’ochtends te komen dan is het makkelijker.

Het is ochtend en ik ga naar het strand om het advies van gister op te volgen. Ik huur weer een surfboard en ga het water in. Het gaat een stuk beter vandaag! Ik heb korte momentjes dat ik kan staan, nog niet perfect maar na gister ben ik hier heel blij mee. Na anderhalf uur lever ik mijn surfboard weer in en ga ik na een korte strandwandeling naar het restaurant Crate voor een ontbijtje.
Crate is altijd druk, als ik aan de balie mij eten bestelt heb ga ik opzoek naar een plekje, het liefst wil ik een plekje in één van de zitjes met banken en sofa’s maar die zijn helaas allemaal bezet. Dan maar aan één van de tafels ook hier zit overal wel iemand ik loop naar een tafel waar een stel aan zit en vraag of ik er bij mag komen zitten. Na 5 minuutjes gaan ze weg en heb ik de tafel alleen. Een jongen komt naar mij toe en vraag of bij me mag komen zitten. “Ja, tuurlijk mag dat” hij begint tegen mij te kletsen en niet veel later komen er 2 franse jongens vragen of ze er ook bij kunnen zitten. Langzaam komen onze bestellingen op tafel en al etend kletsen we wat met zijn vieren. Als we klaar zijn zegt Amit dat hij naar het strand gaat om te mediteren en vraagt ons of we zin hebben mee te gaan?

  • 14 Augustus 2018 - 15:31

    Wim:

    Hee Joyce,
    Vond pas je kaartje in mijn sporttas. Had hem al eerder gezien maar had niet door dat het een uitklapbaar kaartje was....domdomdom.
    Dus gelijk maar even op deze site gekeken. En ziedaar, daar ben je :-)
    Gaat het goed met je ? Als ik zo je verhalen lees lijkt het er wel op dat het prima met je gaat.
    Mijn ook goed. Nog steeds op zaterdag aan het trainen en 's middags met Henk en de dames wat drinken en kletsen.

    Wel gaaf zo'n lange reis die je aan het maken bent met alle avonturen. Als ik wat meer tijd heb zal ik je verslagen wat beter doorlezen. Ben wel benieuwd.

    Nou dit was even een snelle reactie. Misschien tot snel ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 10 Dec. 2017
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 35334

Voorgaande reizen:

27 December 2017 - 30 November -0001

Volg 't Hart!

Landen bezocht: