Tempel rituelen... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joyce Hart - WaarBenJij.nu Tempel rituelen... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Joyce Hart - WaarBenJij.nu

Tempel rituelen...

Blijf op de hoogte en volg Joyce

14 Januari 2018 | Indonesië, Sanur

Een man geeft ons beide een offer met wierook wat we voor ons op de grond leggen. Ik sluit mijn ogen en ik begin te bidden, dit is iets wat ik nooit op deze manier doe, dus moet even wennen. Als ik voorzichtig door mijn wimpers naar mijn schoot en het offer kijk lijkt het wel helemaal op te lichten door het felle weerkaatsende licht van de zon, het geeft een helder zwevend speciaal gevoel.
We krijgen heilig water over ons heen gesprenkeld en we moeten een kommetje van onze handen maken, Alistair zegt me wat ik moet doen, eerst moet ik het drinken en daar na over mijn hoofd uitsmeren, we krijgen wat rijst en dit moet ik in mijn voorhoofd tussen mijn wenkbrauwen drukken. Ineens snap ik waarom een vrouw die ik net zag rijst op haar voorhoofd had. De meeste mensen staan op en gaan weer weg. Alistair blijft zitten dus ik ook. Hij vraagt mij mijn ogen te sluiten en neemt mij mee in een visualisatie meditatie. Waarin ik uiteindelijk verschillende kleuren ballen moet aan menen, ik visualizer me mooie gladde glanzende stenen ballen met een marmer achtig patroon er in. Eerst een rode, dan oranje, een groene en dan nog een rode bal, ik heb geen idee wat deze kleuren betekenen maar Alistair legt me naderhand uit dat ik deze ballen voor bepaalde krachten kan gebruiken, het word mij uiteindelijk niet duidelijk wat ik hier nou exact mee kan.

Het is tijd voor het “zwem” ritueel in het heilige water. We kleden ons om ik draag mijn bikini met daarover een groen gewaad met een rood lint om mijn taille. Het bad bevat een hele rij fonteinen waar heilig water uit komt. Alistair verteld dat dit ritueel alles te maken heeft met een ander mens worden, mijn eerst gedachten is; ik wil helemaal geen ander mens worden. Ik wil juist nog meer mijzelf zijn! Dan besef ik me dat, meer je zelf worden, ook een verandering is. Hij verteld dat je aan het water om verandering, hulp, kracht of iets moois te gebeuren kan vragen.
Ik volg Alistair het bad in. Bij de eerste fontein vraag ik om meer open te zijn, de straal van de fontein komt tegen mijn buik aan, ik maak een kommetje van mijn handen en neem een klein slokje, ik vind dit best een beetje spannend want ik weet niet zeker hoe schoon dit water is en of ik dit dus wel kan drinken. Maar ik ga dr vanuit als iedereen hier van drinkt het wel oké is. Vervolgens hou ik mijn hoofd onder de straal en ga naar de volgende fontein hier vraag ik om de kracht mijzelf echt aan de wereld te laten zien, zo volgt er bij iedere fontein een vraag. Nog meer 1 voelen met de natuur, het negatieve stemmetje(wat er heel soms nog in mijn hoofd komt) wegspoelen, stevig staan, liefde voelen en de mijn ware liefde vinden. Ik probeer hierbij volle aandacht te hebben voor mijn vraag en het water ik speel soms met mijn handen met het water ik maak een kommetje of juist een vlakke hand en kijk in wat voor patronen het water op spat, neem een slokje en laat de straal over mijn hoofd stromen.
Alistair vraagt aan t einde van dit bad waar ik om heb gevraagd. Ik twijfel even of ik dit wel wil delen omdat het best persoonlijk is, dan denk ik aan de wens bij de eerste fontein, dat was open zijn… dus ik besluit alles eerlijk te vertellen. We stappen een randje over hier zijn nog 2 fonteinen. Alistair vertelt dat de eerste voor familie en mensen die voelen als familie is en de tweede moet ik voorzichtig mee zijn, die is voor zwangerschap.
Ik loop naar de eerste, ik merk dat er tijdens de gedachte aan mij familie, in mijn ogen tranen voel opkomen, ik onder druk dit gevoel en wens, voor de mensen waar ik van hou, dat ze het goed hebben en zich gelukkig mogen voelen. Ik kies er voor ook bij de tweede fontein te gaan staan. Ik vraag niet nu, maar als het het juiste moment is om een baby, een baby met de juiste man. Wanneer ik het water uit kom, zegt Alistair met een plagende stem; Joyce is going to have a baby!

We eten in de tempel een simpele nasi. Alistair vist er een klein stukje kip uit en zegt, voor het katje. Wouw ik vind dit mooi! Dus we vissen een handje vol kipstukjes uit ons eten. Het voelt goed om zo iets kleins, maar voor de kitten zo iets groots te doen.
Op zoek naar de kitten we lopen naar de plek waar we hem voor het laats gezien hebben, maar daar is hij niet meer. We lopen zoekend veder en na 2 rondjes geven we het op, een kleinbeetje teleurgesteld gaan we weg. Tijdens het eerste bidden heb ik ook voor een goed leven gevraagd voor het kittentje, ik heb geleerd dat alles wat je vraagt je ook krijgt, dus ik vertrouw er op dat ook zonder onze kip het goed komt met de kitten.
Ik voelde tijdens t wandelen net al een paar keer mijn benen trillen, waarbij ik dacht wat is dit? Als we bij de scooter aan komen, komt er een Balinees naar ons toe gelopen. Hij wil eigenlijk zijn koffie plantage promoten, waar wij niet echt in zijn geïnteresseerd. Hij vraagt mij of ik mij anders voel na de tempel. Op dat moment voel ik weer het trillende gevoel in mijn benen. Dus ik zeg dat mijn benen shaken. Alistair reageert enthousiast “dat is geweldig!” Hij verteld dat het water mij aan het veranderen is en dat het nu door mijn zenuwstelsel gaat. Wel zegt hij dat is een extreem heftige lichamelijke reactie is, maar ik krijg de indruk dat dat wel positief is.

We stappen op de scooter en rijden weer terug naar Sanur.
Eenmaal aangekomen bij het guesthouse van Alistair blijkt hij toch een hele andere verwachting te hebben van ons contact als ik. Na meerdere keren proberen van fysiek contact van zijn kant en ik herhaaldelijk mijn grens heb aangeven, besluit ik weg te gaan.
Ik zit op mijn scooter naar huis en bedenk me dat er blijkbaar toch nog iets “mis” gaat in mijn duidelijkheid naar mannen toe, verbaal gaat mijn grens aan geven tegenwoordig goed, nu toch nog maar eens beter gaan kijken naar mijn non-verbaal gedrag…

Jeetje wat een bijzondere en leerzame dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 10 Dec. 2017
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 35336

Voorgaande reizen:

27 December 2017 - 30 November -0001

Volg 't Hart!

Landen bezocht: